Evaluarea Națională 2014

18

Habar n-am dacă e bine sau rău că acum se fac evaluări naționale și în clasa a II-a, și într-a IV-a, și într-a VI-a. La fel, n-am idee cum mai arată materia pentru clasele cu pricina, dar îmi închipui că lucrurile s-au mai schimbat de când am parcurs intervalul respectiv de vârstă și eu oricum am făcut parte din prima generație amețită cu manuale alternative. De asemenea, nu mi-e foarte clar dacă și cât contează notele obținute, deși prima dată când am auzit discuții despre introducerea lor parcă era vorba să nu conteze notele, scopul fiind obișnuirea elevilor cu ideea de examen de anvergură pentru marele hop din clasa a VIII-a.

Însă, dacă s-a decis implementarea acestei idei, de ce se face atât de prost? Și-apoi ce pretenții poți să ai de la elevi când nici cei mai mari nu sunt riguroși? Iar dacă nu înțelegeți despre ce vorbesc, vă invit să citiți articolul de aici. Mai departe, dacă vreți să aprofundați, puteți vedea aici subiectele și, dacă e să luăm ca exemplu subiectul cu sistemul respirator al pițigoiului, puteți descărca de aici modelele. Cerința suna așa: ”În timpul cercetărilor, copiii observă un piţigoi aflat în zbor. Precizează o adaptare a sistemului respirator al piţigoiului pentru zbor” și trebuia rezolvată pe baza următoarelor instrucțiuni:

Citește și:   Rezultatele la BAC

pitigoi

Nu știu dacă în prezent materia de la clasa a VI-a include și informații despre sistemul respirator al pițigoiului (deși mi s-ar părea o informație cam prea specifică, dar hai să fie de dragul culturii generale). De fapt, nici nu contează dacă programa o cuprinde. Pur și simplu e stupid ca un test de asemenea anvergură să fie făcut eronat și greșim enorm că tratăm atât de superficial educația, educație care ar trebui să fie temelia oricărei societăți…


Distribuie:

18 comentarii

  1. Poate sunt eu subiectiv, dar mi se pare mai ok ca cel putin la clasele primare si gimnaziale sa fie date situatii practice decat clasicele "se da un triunghi isoscel... ".

    Nu cred ca se trateaza individual pitigoiul, dar se studiaza sistemul respirator al pasarilor. Tre sa inveti sa aplici faptul ca pitigoiul e pasare. 🙂

    La un turneu de sah cu 16 jucatori, fiecare joaca o partida cu fiecare, cate partide sunt in total? Fata de (1+2+3+...+15)/2 ca simpla fractie mi se pare o abordare mai interesanta si mai practica.

    Mi se pare ca tocmai teoreticizarea excesiva inlatura farmecul stiintelor exacte, ca matematica si fizica. Daca s-ar pune accent mai mult pe partea practica a problemei cred ca ar fi si oleaca mai logici si oleaca mai interesati.

    Just my 2 cents

    P.S. Stiu un pusti cu note bunicele care pus sa calculeze pentru un concurs "cata vopsea e necesara pentru a acoperi o camera de x*y metri si inalta de z metri.stiind ca are o usa de a*b si o fereastra de c*d, iar un litru de vopsea acopera m metri patrati", nu a reusit din cauza ca vopsise si podeaua. 🙂

     (0)
     (0)
  2. Cătălin, abstractul și particularul ar trebui învățate împreună. Și chiar dacă pornești de la câteva exemple particulare până când surprinzi regula conceptuală, la un moment dat tot trebuie să asimilezi conceptul abstract ca să-l poți aplica mai departe când e cazul.

     (0)
     (0)
  3. De-acord, fara cunostinte teoretice nu ai ce aplica practic. 🙂
    Dar sistemul de predare e cel putin fad pentru un copchil de 7-14 anisori.

    P.S. Scuze pentru stilul victorian al comentariului precedent, abia dupa publicare am realizat ca am scris cam mult

     (0)
     (0)
  4. Cataline, eu din exprimarea "...adaptare a sistemului respirator al piţigoiului..." (din precizarea speciei) inteleg ca se cauta o adaptare pe care nu o au si celelalte specii, una specifica lui.

    Cata vreme textul ceruse (ad litteram) "...cata vopsea e necesara pentru a acoperi o camera de x*y metri si inalta de z metri.stiind ca are o usa de a*b si o fereastra de c*d...", eu nu cred ca respectivul copil gresise incluzand podeaua in calcul - eu nu vad nicaieri vreo precizare care sa excluda vreo suprafata din calcul. (Nu ma lua cu "pai logic", fiindca logica aia se bazeaza pe niste cunostinte de vopsitorie pe care copilul nu e obligatoriu sa le aiba. Sau era la un liceu de constructii la sectia de zugravitorie / vopsitorie?) MAI mult: daca se cere sa precizezi ceva in legatura cu VOPSEAUA, poate ca mai indreptatit ar fi fost juniorul sa calculeze DOAR suprafata podelei si a binalelor (usa + geam), caci in mod normal doar acestea se vopsesc, pe cand restul incaperii se zugraveste, nu se vopseste (iar inaltimea camerei ar fi putut sa fie precizata "de chichi", ca sa incurce elevii - mai precis: sa le testeze spiritul de observatie referitor la alegerea cuvintelor folosite in enuntul problemei)...

     (0)
     (0)
  5. Imi mentin parerea, cel putin cand am stdiat eu. nu era tratat diferit pitigoiul.

    Mai departe cu scuzele de rigoare dar nu am avut rabdarea de a citi decat printre randuri. Am redat un caz din memorie, nu ad literam, cu rol de exemplu, nu de subiect de despicat firul in patru.

     (0)
     (0)
  6. io cre' c-am căpătat dificultăți la înțelegerea textului citit. e prima dată cînd nu pricep care-i treaba aici pe blog. care-i problema cu întrebările legate de urși și pițigoi?

     (0)
     (0)
  7. v, eu am adus vorba doar despre pițigoi și problema e că un test de asemenea anvergură e făcut prost. Practic se cere o informație despre ceva, dar ceva-ul pe care ar trebui să-ți clădești răspunsul e din cu totul alt domeniu. Adică, pe scurt, trebuie să vorbești despre sistemul respirator al pițigoiului bazându-te pe o poză cu un triunghi isoscel și textul aferent lui.

     (0)
     (0)
  8. pfui, am crezut că citesc io anapoda acolo, cînd cu pițigoiul și triunghiul. mă duc să-l caut pe sait la ei să văd...

     (0)
     (0)
  9. așa, revin, scuzați pauza, mai are omu' treabă 🙂
    să-ți spun unde m-am rătăcit în idei. spui "dacă s-a decis implementarea acestei idei, de ce se face atât de prost? Și-apoi ce pretenții poți să ai de la elevi când nici cei mai mari nu sunt riguroși?" - și dai exemplu linkul din ziare.com, cu pițigoiul și urșii. am citit articolul ăla de două ori și tot nu pricep care era problema cu nenorociții ăia de urși și pițigoi :)))

     (0)
     (0)
  10. v, mna, poate că exagerez eu tura asta sau poate că-i strict chestie de percepție, dar mie mi se pare că transmiți un mesaj foarte prost când și la examene naționale vii cu subiecte cu hibe... Un fel de a spune ”pana mea, nici nouă nu ne mai pasă!„.

     (0)
     (0)
  11. să știi că io întrebam pe bune.
    mi s-a mai întîmplat că citesc cîte ceva de nenumărate ori fără să sesizez o treabă și poate că e la fel și acum. pur și simplu nu văd problema. 🙁
    pliz.

     (0)
     (0)
  12. v, dacă ți-aș arăta o poză cu o fustă verde și ți-aș spune ca, bazându-te pe poză, să-mi spui cât fac 2+3, ai sesiza o fractură de logică? 🙂

     (0)
     (0)
  13. măi Emi, vorbeam de linkul dat de tine, de pe ziare.com. acolo nu se pomenește treaba aia. ai spus că dacă vrem să ne dumirim despre ce-i vorba să citim acolo. am citit și n-am înțeles, ce vrei să fac acuma? :))

     (0)
     (0)
  14. :)) da, mă rog, nici mie nu mi s-a părut chiar satisfăcătoare explicația de acolo și de aia am simțit nevoia să mai elaborez în textul meu.

     (0)
     (0)
  15. gata, între timp m-am lămurit, am găsit problema în ultimul link oferit de tine. ioi, mamă... e drept, e doar un număr greșit, în loc de problemele 11-15 s-ar fi cuvenit să zică 11 și 12. dar n-ai voie să greșești nimic cînd concepi un astfel de test, fi-le-ar ciorapii puturoși!
    în schimb, articolul de pe ziare.com pare scris de un frate al ăluia care a scris subiectele...

     (0)
     (0)

Lasă un comentariu